Pro školy

Jak funguje Ohleduplná třída?

Slyším první ranní zvonění a ze zadní lavice, kde sedím, vidím děti, jak se pomalu usazují do lavic. Přichází paní učitelka, v ruce má triangl, a říká: "Dobré ráno, můžete se posadit. Už se všichni ztište a já vám cinknu na triangl. Zkuste velmi pozorně poslouchat zvuk, který vydá, tak dlouho, dokud bude slyšitelný. Kdo chce, může si na chvíli zavřít  oči." Pedagožka čeká, dokud není ve třídě úplné ticho, a pak už je slyšet jen zvonivý zvuk, který se pár sekund nese po třídě. V následující minutě pak společně s dětmi na dálku posílá přání uzdravení dvěma žákům, kteří z důvodu nemoci nepřišli do školy. Děti se během těchto úvodních dvou minut mentálně naladily z ranního dovádění na to, že je nyní čeká výuka.

Píše se rok 2010, jsem na jedné ze základních škol v kanadském Vancouveru a říkám si, jak by bylo skvělé tohle vídat i v našich třídách... Mít zde školy aktivně budující ohleduplné vztahy mezi žáky, učíce je, jak mohou zvládat svou impulzivitu, nervozitu či podrážděnost.

Letos se píše rok 2024, a to, co bylo dříve jen přání, se nyní stává realitou. Revize RVP v souvislosti se Strategií 2030+ klade školám za úkol rozvíjet kompetence žáků, mezi nimiž jsou i kompetence sociální, emoční a kompetence well-beingu. Jde nyní o to, jak tyto vize dostat co nejsnadněji do každodenní reality. A k tomu slouží školení Ohleduplná třída.

Školení pro sborovny



Ohleduplná třída pro první stupeň

Školíme jako sérii sedmi půldenních školení realizovaných v časech 8:00 - 11:15 nebo 12:45 - 16:00 pro skupinu max. 15ti pedagogů přímo u vás na škole - tj. celkem 20 vyučovacích hodin pro jednu skupinu.

Pedagogové se naučí vést krátká cvičení (do tří minut) sloužící k zlepšení soustředění, zvládání emocí a podpoře ohleduplných vztahů. Školení je interaktivní, kdy si každý vše zkouší nejprve sám na sobě a následně pak vede jednotlivce či skupinu. Cvičení jsou přizpůsobena věku dětí a jejich kognitivnímu rozvoji. 

První dvě setkání jsou školící, dalších pět supervizní, kde kromě nových postupů také rozebíráme zkušenosti z dosavadní aplikace dříve naučených postupů.

Do tohoto školení je vhodné zapojit i vychovatelky či asistentky pedagoga, cvičení se dají dělat i odpoledne ve školní družině.

Ohleduplná třída pro mateřské školy

Školíme jako sérii dvou půldenních školení nebo jednoho celodenního. Pedagogové z mateřských škol se učí cvičením na rozvoj emoční inteligence vycházejících z mindfulness metod. Tato cvičení navazují na sociálně - emoční učení, jehož prvky jsou stanoveny v RVP PV.

Ohleduplná třída pro druhý stupeň 

Školíme jako sérii sedmi půldenních školení realizovaných v časech 8:00 - 11:15 nebo 12:45 - 16:00 pro skupinu max. 15ti pedagogů přímo u vás na škole - tj. celkem 20 vyučovacích hodin pro jednu skupinu.

Pedagogové se naučí vést krátká cvičení (v délce 3 - 5 minut) sloužící k zlepšení soustředění, zvládání emocí a podpoře ohleduplných vztahů. Školení je interaktivní, kdy si každý vše zkouší nejprve sám na sobě a následně pak vede jednotlivce či skupinu. Relaxačně- meditační cvičení se liší od těch, která jsou vhodná pro 1. stupeň s ohledem na kognitivní vývoj dětí.

První dvě setkání jsou školící, dalších pět supervizních, kde kromě nových postupů také rozebíráme zkušenosti z dosavadní aplikace dříve naučených postupů. Pedagogové budou umět ve svých třídách vytvářet bezpečný prostor, který je základním předpokladem úspěšného učebního procesu.

Důraz je kladen na implementaci a spolupráci napříč předměty s ohledem na nutnost udržet pravidelnost.

Online školení

Jak mít klidnou třídu? Mindfulness pro pedagogy, psychology a vychovatele pracující s dětmi ve věku 6-11 let

Cílem osmihodinového školení je nácvik vhodných mindfulness technik pro práci s třídou či jednotlivci na prvním stupni základních škol.

Co si odnesete?

Techniku tři obláčky štěstí

Techniky pro zlepšení pozornosti

Techniky zaměřené na práci s dechem

Techniky zaměřené na vnímání prostředí

Techniky na zvládání hněvu, nervozity a obav

Budete mít jasno v tom, jak o mindfulness mluvit tak, aby to bylo pro děti srozumitelné

Ujasníte si limity a možná rizika, budete znát metody první pomoci


Školení probíhá přes Google Meet, je určeno pro max. 15 účastníků. Cena je 1500 Kč.


Školení pro sborovnu je možné hradit z OP JAK I a II!

V případě zájmu nás kontaktujte, zpracujeme nabídku přímo na míru vaší základní škole.

Časté dotazy

1. Během vyučovací hodiny nemám čas, co mám dělat? 

Cvičení zaberou opravdu maximálně 3 až 5 minut. Zkuste si vzpomenout, kolik času obvykle trávíte uklidňováním dětí nebo promlouváním některému z nich do duše. Při pravidelném používání mindfulness cvičení si ušetříte zejména takto strávený čas (a také nervy).

2. Jak často musím cvičení s dětmi dělat?

Každý den, ideálně ráno a po velké přestávce. Při této frekvenci se podle výzkumů realizovaných ve třídách projeví efekt zklidnění a lepší seberegulace nejpozději po 6ti až 8 týdnech.

3. V jakých obastech lze u dětí zlepšení očekávat?

Lepší soustředění a zaměření pozornosti, zvládání úzkosti a hněvu, větší sebepřijetí a soucit s druhými, lepší pracovní paměť a plánování, méně úzkosti z testů. Některé výzkumy dokonce uvádějí lepší školní prospěch, zejména v matematice.

Co o nás řekli

• "Líbilo se mi praktické vyzkoušení metod na vlastní kůži. Díky tomu budu vědět, jak se děti mohou cítit." (pedagožka z 1. stupně, ZŠ Janovice)

• "Oceňuji střídání teorie s praktickými ukázkami. Dále také stručný, jasný a přehledný výstup v pdf formě. Vaše komunikace a přístup jsou příjemně kultivované, dobře se mi poslouchalo váš hlas při nácviku technik." (pedagog, 2 stupeň)

• "Děkuji! V dnešním světě je takových věcí potřeba! Těším se na využití ve třídě." (pedagožka, 1.stupeň ZŠ Ostrčilova, Ostrava)

• "Líbily se mi konkrétní ukázky možnosti práce s dětmi. Prosím, pokračujte i na dalších školách!" (školní psycholožka)

• "Máte jednoduché a srozumitelné nápady, školení je systematicky sestaveno. Bylo to fajn, hezky se mi s vámi "dýchalo". (pedagožka, 1. stupeň)

• "Nemám co vytknout, líbilo se mi úplně vše :) Moc milá paní lektorka, zklidňující techniky, které jsem ještě neznala, úžasná inspirace!" (Zuzka, učitelka prvního stupně)